Gode ideer
Hej alle. Har du gode ideer til, hvordan Spiir bliver et bedre produkt, så skriv dem her. Har du ros eller ris, så kan også skrive det her. Vores mål er at lave et produkt, som ikke bare er godt, men som hjælper os alle. Så læs bare på os :)
-
Automatisk synkronisering med netbank
Det ville være dejligt, hvis spiir kunne synkronisere automatisk/direkte med mine bankkonti, så der ikke bruges så meget tid på at downloade og uploade filer. Det virker gammeldags.
Det ville jo være her, at den økonomiske fordel kom ind. For på denne måde kunne man have færre kontier i banken (og dermed mindre overblik), men i stedet så overblikket på spiir, og derved spare penge ved at have unødigt overtræk på een konto, når man faktisk har penge på en anden (fx budgetkontoen).
559 stemmerVi har nu lanceret vores første banksamarbejde med Lån & Spar Bank.
Vi taler med flere banker, og der er ikke noget vi hellere vil end at få en automatisk udveksling af data.
-
466 stemmer
Det ønsker vi også. Du kan hjælpe os med dette ved at skrive til din bank.
-
Håndtering af fælles budgetkonto
Min kone og jeg har en fælles budgetkonto til alle vores faste udgifter. Derfor bliver alle mine faste udgifter skjult bag én post "Faste udgifter".
I første omgang vil jeg gerne kunne importere alle posterne fra den fælles budgetkonto og splitte posterne i 2. (Har forstået at det er på vej...) Så har jeg overblik over min egen økonomi.
I anden omgang vil jeg gerne kunne lave et overblik over familiens økonomi - uden at skulle importere min kones poster (jeg vil egentligt helst ikke "snage" i hendes konto).
Jeg ved ikke om det er to forskellige problemstillinger, men der…
342 stemmerVi har ikke glemt dette ønske. Det står også højt på vores liste. Det har bare vist sig at være sværer end som så at lave en løsning, som er nemt og intuitiv at bruge.
-
Brugerdefinerede kategorier
Jeg vil selv have lov til at definere mine kategorier. Og selvfølgelig slette kategorier som jeg ikke bruger.
303 stemmerLige nu kan man lave signe egne tags, hvis man mangler kategorier.
Det er planen at vi på sigt gør det muligt at tilknytte tags til en kategori, så man fx. kan lave en tag med “Musikudstyr” og samtidig fortælle Spiir at "andre vil kategorisere det som ‘Hobby & sportsudstyr’ ".
Det “smarte” ved at man skal tilknytte en tag til en eksisterende kategori, er at vi derved kan lave statistik på det helt rigtige niveau, så man kan sammenligne sit forbrug med andre.
Disse tags vil så blive synlige i kategorivælgeren og i grafer, og selvfølgelig er det planen at nye poster automatisk bliver tagget.
Med denne metode kan man fx. også splitte kategorien ‘Telefon & Internet’ i 2 kategorier, eller “Andet privatforbrug” kan splittes til “Lommepenge”, “Baybsitter” og “Andet privatforbrug”.
Så start med at bruge tags, så vil man senere kun lave en tag til en kategori. -
Udskrivning af rapporter
Spiir er rigtig god til at danne et overblik over ens økonomi. Det at have styr på ens økonomi er en af de væsentlige parametre for at overbevise en bank om at man er en god kunde, hvilket kan være vigtigt i forbindelse med at kunne opnå et lån. Derudover er der tit fejl i de analyser som bankerne udarbejder i forbindelse med udstedelse af lån.
Men man kan ikke vise Spiir i banken. Det vil være en stor fordel hvis spiir kunne udarbejde en række rapporter over ens økonomi i PDF format som man derefter kunne printe ud og…
187 stemmerGod ide. Vi kigger på det.
-
Udlægsregnskab
Jeg benytter udlægskategorien en del - fx. når jeg glemmer madkortet derhjemme, lægger ud ift. fælleskøb e.l.
Dertil følger jo også tilbagebetalingposter, som jeg også kategoriserer under udlæg.
Det kunne være smart med et lille regnskab/opsummering/indikator over hvor mange penge man har lagt ud og fået tilbage igen.
173 stemmerDet er en rigtig god ide, og det er også tanken bag kategorien Udlæg, at det skal “gå op”.
For nuværende er det ikke en topprioritets opgave, men det kan I jo ændre med jeres stemmer ;-)
-
Mulighed for, at sætte penge til side
Det kunne være lækkert med en mulighed for, at følge sine opsparinger.
Hvis man f.eks. skal spare 5000 kr. op og sætter 200 kr. til side hver måned, så ville det være super hvis man kunne se, hvor langt man er nået.
Men også, hvor meget en opsparing er oppe på, hvis man ikke har sat et bestemt mål.
Lidt ligesom budgettets funktion, hvor man kan se hvor meget man har brugt af månedens budget - bare omvendt.
Tak for en rigtig god tjeneste, flot arbejde!
160 stemmerVi har dette i planerne
-
Mulighed for at sammenligne perioder
Ligesom man kender det fra Google Analytics, f.eks. at se 2009 og 2010 sammelignet med grafer.
158 stemmerVi er så småt begyndt at tale om sammenligning med egen økonomi.
-
Oversigt over økonomisk situation
Jeg kunne godt tænke mig at der var en oversigt over min økonomiske situation. Dvs. at jeg kunne importere mine gældsforpligtelser og investeringer som kunne give en oversigt, evt. med en simpel risikovurdering samt råd til hvad man kunne forbedre.
Dvs:
Boliglån (og type)
råd: din risiko er eksponeret fordi du har valgt F1 lån og renten pt. er historisk lav og dit månedlige "overskud" på ind/udbetalinger er lav. Overvej om det kan betale sig at låse renten fast?!Det samme for
billån (overvej en mindre/billigere bil)
forbrugslån
kreditkort/kontokort balancer (betal af her først)Investeringer:
aktier
obligationer
opsparing.155 stemmerVi arbejder på at du kan få en formue- og kreditvurderingsscore i Spiir, så du altid ved hvad du er værd og hvordan andre (fx banken) opfatter dig.
-
Manuel oprettelse af kontant beløb
Hvis man primært anvender kontanter og eller har flere konti i feks. udlandet, er Spiir fuldstændig ubrugeligt som det fungerer lige nu. Det mindste man kunne gøre var at tillade manuel tilføjelse af poster.
154 stemmerVi gør det muligt at lave manuelle poster, når det kommer til kontantforbrug. Ift. til banktransaktioner regner vi ikke med at gøre det, da det kan give stor rod i økonomien og da Spiir har behov for at betragte bankens data som master.
Det bliver muligt at indtaste beløbene direkte i vores smartphone apps.
-
Opsummering af budgetposter til forbrugsloft
I det nye budget har jeg svært ved at forstå forbrugsloftet. Det vil give mere mening hvis forbrugsloftet afspejlede summen af de forskellige budgetposter på forbrugssiden istedet for at være helt afkoblet herfra.
114 stemmerVi kigger på om vi kan gøre sammenhængen mellem Forbrugsloft og forbrugsbudgetter tydeligere. Kom gerne med forslag.
-
Definere flere ting som regninger/faste udgifter
Det kunne være rart hvis f.eks "Bus, tog, færge o.l." kunne defineres som regninger, for med abonnement fra DSB er det jo en fast udgift, og ikke forbrug, det giver en "fejl" i budgettet som det er nu
Eventuelt kunne man få mulighed for at tagge udgifter som værende en regning, selv om den ikke er i en kategori der normalt indeholder regninger.109 stemmerVi har planer om at gøre det muligt at oprette regninger på forbrugskategorier. Som fx Togkort eller Spotify.
-
Understøttelse af PDF filer i bilag
Der mangler understøttelse af PDF filer i bilag. En del af de kvitteringer man får tilsendt i forbindelse med online køb, sendes via mail som PDF. Disse fylder desuden også mindre end JPEG filer, hvilket sparer lidt på jeres serverplads.
100 stemmerVi har lavet en løsning til PDF filer, som vi i øjeblikket tester.
-
Forbrug på Mastercard
Vi bruger primært mastercard til vores månedlige husholdningsforbrug hvilket medfører at vores forbrug ikke ser korrekt ud i Spiir. Kunne der laves en nem løsning til copy/paste kontoudtoget fra Betalingsservice direkte fra netbanken. Alle oplysninger fremgår der - men kan ikke eksporteres på samme måde som øvrige kontoudtog. (Nordea Bank)
93 stemmerdet er i vores planer at understøtte mastercard
-
Read only adgang til bankrådgiver/revisor/familie
Det kunne være nyttigt at lave en mulighed for at inviterer familie / samlevende / venner til at kigge med. Altså lave en "read-only" adgang til ens spiir konto.
Jeg kunne forestille mig at det kunne være nyttigt blandt for eksempel foreningener. Her sidder kassereren oftest med økonomien selv og de andre foreningsmedlemmer har ingen reel mulighed for at følge med i foreningsøkonomien. Udover en gang årligt.86 stemmergod ide.
-
Flere budgetter til een user account
Hej, jeg ønsker mig at kunne have flere forskellige budgetter. F.eks et budget til mit personlige privatforbrug, et til min fællesøkonomi med kæresten og et til min private virksomhed - alle under samme email, så jeg ikke skal jonglere med flere accounts/emails/logins...
71 stemmer -
Før og efter Luksusfælden/Spiir.
Luksusfælden før og efter. Jeg beslutter mig at lave radikale ændringer i min økonomi ganske som i luksusfælden
Jeg ønsker mig at have et overblik før en skæringdato og efter en skæringsdato.
Så har jeg mulighed for at følge mit nye gennemsnitlige forbrug, uden at det bliver "forurenet" af gamle tal der ligge før skæringsdatoen.65 stemmerVi taler pt. om en før og efter Spiir oversigt.
-
Windows Phone app
En app til Windows Phone 7 er. Eller i det mindst en anden måde at upload kvittering på.
Når nu Windows Phone 7 kommer med mango opdatering til efterår vil Dansk være med og Nokia er på banen med nye mobiler kommer Windows Phone 7 til at fylde mere i det mobile landskab.
64 stemmerVi vil gerne lave en Windows Phone 7 app… men det bliver nok tidligst når næste version (Mango) kommer, og der derved kommer flere telefoner.
Men vi kigger på at man kan sende en mail til fx. kvittering@spiir.dk med et. billede, for på den måde at kunne understøtte alle mobiler med e-mail.
-
Budgetfunktion i mobil app
jeg kunne godt tænke mig at budgetfunktionen var en integreret del af mobilapp'en, så man kunne holde øje med sit forbrug i forhold til hvor mange penge man har sat af til hvilke poster.
60 stemmer -
To Lån & Spar kunder skal kunne have fælles Spiir profil
Min kone og jeg har fælleskonto i Lån og Spar bank og dermed automatisk synkronisering.
Desværre er oversigten i Spiir delt op på vores login, så hvis jeg kategoriserer posterne, så er de det ikke nødvendigvis kategoriseret for min kone og omvendt.
Det ville være smart at vi begge kan hjælpes ad med at kategorisere posterne, som jo er ens da det er samme konto, hvor vi begge så kan se resultatet... andet er jo dobbeltarbejde med mulighed for at lave forskellige kategoriseringer så vi ikke får det samme billede i oversigten.58 stemmerHvis man som par begge har sine konti i Lån & Spar og ønsker at have et fælles overblik, så er der pt. 2 muligheder:
1. Man kan give fuldmagt til hinandens konti i netbanken og derved få alle sine data over i Spiir via en kunde i netbanken. Dette giver dog også fuld adgang til disse konti i netbanken.
2. Man kan manuelt indlæse poster fra den enes konti i Spiir, på samme måde som hvis ens partner havde en anden bank.Vi vil kigge på at gøre automatisk opkobling for 2 brugere på samme Spiir konto, når vi får den næste bank på.
- Kan du ikke finde din idé?